Diagnoza czynników chroniących i czynników ryzyka - przydatne linki

Uff, wystartowaliśmy. Sezon na papierologię oficjalnie uznaję za otwarty! 

Zanim przyjdzie czas na pisanie programu profilaktyczno-wychowawczego, czeka nas jeszcze diagnoza czynników chroniących i czynników ryzyka. Wedle rozporządzenia powinniśmy dokonać jej w ciągu 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego. 

W tym samym rozporządzeniu możemy przeczytać także, co ustawodawca rozumie pod pojęciem czynników chroniących i ryzyka:

3. Przez czynniki chroniące należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia lub wychowanka i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka, o których mowa w ust. 4. 

4. Przez czynniki ryzyka należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego.*

Gdyby ktoś chciał bardziej zgłębić temat, przygotowałam paczkę przydatnych linków do publikacji, w których znajdziecie wiele konkretów, niezbędnych jeśli chcecie opracować rzetelne ankiety lub/i ocenić występowanie czynników chroniących i ryzyka w inny sposób (tak, analiza dokumentacji, obserwacja i wywiad teoretycznie również wchodzą w grę, choć ja trzymałabym się ankiet). W ciągu najbliższych kilku dni planuję opracować własne ankiety. Jeśli chcecie, bym podzieliła się nimi na blogu, napiszcie w komentarzu :) 

A poniżej obiecana lista linków:

Raport  i mapa czynników ryzyka i chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi

Raport - jak badać szkolne czynniki ryzyka i ochrony 

Czynniki ryzyka, czynniki chroniące i indeksy tych czynników w badaniach nad zachowaniami problemowymi nastolatków

Czynniki chroniące i wspierające rozwój dzieci i młodzieży

Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zrachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów - klasy I-II. Raport dla szkół i władz oświatowych Warszawy z realizacji drugiego etapu badań p.n. „Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w rozwoju zachowań problemowych u młodzieży szkolnej. Badania warszawskich gimnazjalistów”

Czynniki ryzyka i czynniki chroniące - zwięzły artykuł pełen konkretów :) 


copyright by Magda Malicka



*źródło: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, § 6 ust. 3-4


Komentarze

  1. Dziękuję za te informacje. Chętnie zobaczę jak takie ankiety mogą wyglądać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super. Ankiety też chętnie zobaczę.

    OdpowiedzUsuń
  3. chetnie zobaczyłabym ankiety Dziękuję





    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również chętnie zobaczę ankiety 🙂

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty